Za većinu ljudi, tweetovanje, stavljanje hashtagova na Instagram fotografiju i slanje pozivnice za Facebook događaj je postalo deo svakodnevnice.
(U stvari, ako imate dovoljno prakse, verovatno sve tri stvari radite odjednom.)
Ali sa novim društvenim mrežama i inovativnim softverima koji se pojavljuju maltene svakodnevno, čak i iskusni korisnici društvenih mreža mogu da nalete na izraz ili akronim za koji se zapitaju: „Šta sad ovo znači?“.
Za te trenutke mozganja, napisali smo kompletan rečnik termina social media marketinga.
Bilo da još uvek ne vidite razliku između „pominjanja“ i odgovora na Twitteru ili samo želite da obnovite svoje društveno znanje, pročitajte sledeću kolekciju social media termina kako biste bili u toku.
117 definisanih social media termina
A
1) AddThis (Dodaj) – AddThis je kompanija koja se bavi praćenjem putem web-a i nudi širok spektar društvenih mreža i sadržajnog alata - od responzivnih dugmadi za deljenje (share button) do po narudžbini pravljenih „zaprati“ dugmadi i preporučenih sadržajnih dodataka - dizajniranih da vam pomogne da povećate angažovanje na Vašem sajtu i dobijete više sledbenika na društvenim mrežama.
2) AMA – AMA je akronim za „ask me anything“ (pitaj me bilo šta), koji je originalno nastao na popularnom podredditu (Reddit – društvena mreža) gde korisnici koriste ovaj izraz kako bi nagovorili druge korisnike da im postavljaju pitanja. Od začetka, ovaj termin se proširio i na druge društvene mreže, poput diskusija na inbound.org.
3) Algoritam – Algoritam je set formula razvijenih za računar, kako bi obavio određenu funkciju. Ovo je značajno za sferu društvenih mreža, jer su algoritmi sajtova poput Facebook-a i Google-a veoma važni za razvijanje promotivnih akcija i strategija.
4) Application Programming Interface (API) – API je dokumentovan interfejs koji dozvoljava interakciju softvera jedne aplikacije sa drugom aplikacijom. Jedan od primera je Twitterov API.
5) Avatar – Avatar je slika ili korisničko ime koje predstavlja jednu osobu na internetu, najčešće na forumima ili društvenim mrežama.
B
6) Bitly – Bitly je besplatan servis za skraćivanje URL adresa, koji vam omogućuje i uvid u statistiku za linkove koje korisnici dele na mreži. Bitly se najčešće koristi za zbijanje dugačkih URL-ova, kako bi se linkovi lakše delili na društvenim mrežama, poput Twittera.
7) Bio – Bio na društvenim mrežama označava kratak tekst koji pretstavlja korisnika ostalima., tj to je kratka online biografija.
8) Blog – Blog je reč koja je nastala iz dve reči: „web i log“ – mreža i prijava. Blogove najčešće vode individue ili kompanije sa redovnim člancima na određene teme, događaje, bilo putem tekstualnih formi ili putem videa. „Blog“ se takođe može koristiti i kao glagol, sa značenjem: da se doda, ili održi sadržaj na blogu.
9) Blogger – Blogger je besplatna platforma za blogovanje u vlasništvu Google-a, koja omogućava pojedincima i kompanijama da drže i objavljuju blogove uglavnom na poddomenima. Primer: vasblog.blogspot.com
10) Blog Talk Radio – Blog Talk Radio je besplatna web aplikacija koja omogućava korisnicima da drže live (žive) radio emisije.
11) BoardReader – BoardReader je besplatan internet pretraživač koji omogućava svojim korisnicima da pretražuju ključne reči u tekstovima i naslovima na forumima, jednom od popularnih vidova društvenih mreža.
12) Bookmarking – Bookmarkovanje na mreži prati istu ideju kao stavljanje obeleživača u knjigu – jednostavno obeležavate nešto što vam se učinilo značajno, uživali ste u tome ili želite da nastavite čitanje kasnije. Jedina razlika na mreži za bookmarkove je da li koristite neke od aplikacija za bookmark poput Pocket-a, ili kroz sam browser (pretraživač).
C
13) Canva – Canva je alat za dizajn koji se jednostavno koristi bilo za dizajnere ili nedizajnere. Ovaj alat nudi nekoliko template-a (šablona) koji odgovaraju dimenzijama za deljive slike na Twitteru, Facebooku, Instagramu i drugim mrežama.
14) Chat – Chat može da se odnosi na bilo koju vrstu komunikacije putem interneta, ali se tradicionalno odnosi na komunikaciju jedan na jedan putem tesktualnih aplikacija, koje se najčešće zovu instant messaging (IM) aplikacije (instant poruka).
15) Circles – Krugovi su grupacije korisnikovih prijatelja, kolega, porodice ili konekcija na Google+-u. Vi birate u koji krug ćete dodati koju osobu, a kada delite neki sadržaj samo sa nekim od krugova, dodate kaj krug u opcije deljenja.
16) Clickbait – Clickbait je termin kojim se objašnjava marketinški ili oglašivački materijal koji koristi senzacionalističke naslove kako bi privukao klikove. Veoma se oslanjaju na „znatiželju“ sa kreiranjem takvih naslova da probude interesovanje, a ne kažu ništa značajno.
17) Clicktrough Rate (CTR) – CTR je učestala metrika koja se koristi na društenim mrežama, a ima za cilj da pretstavi koliko puta korisnik klikne u odnosu na na to koliko puta mu je određeni sadržaj bio serviran.
18) Collective Inteligence – Kolektivna inteligencija je deljena inteligencija koja nastaje iz saradnje i suparništva mnogo individua i pojavljuje se kao dogovor u odlučivanju na društvenim mrežama.
19) Comment – Komentar je odgovor na društvenim mrežama koji nastaje kao reakcija na blog tekst ili poruku na internetu.
20) Compete – Compete je internet bazirana aplikacija koja nudi svojim korisnicima web analitiku. Ona takođe omogućava ljudima da porede i izoštravaju statistike za različite sajtove paralelno.
21) Community Manager – Community menadžer je zadužen za izgradnju i održavanje online komunikacije za kompanije, sa ciljem da povećava online zajednicu.
22) Connections – LinkedIn-ova konekcija je ekvivalent Fabeook-ovom prijatelju. Pošto je i LinkedIn društvena mreža, osobe sa kojima ste u konekciji ne moraju da vam budu stvarni prijatelji, već poslovni kontakti koje ste sreli, čuli na konferencijama, poslovali sa njima ili upoznali preko drugih kontakata. Konekcije se dele na prvostepene, drugostepene i trećestepene konekcije.
23) Conversion Rate – Mera konverzije pretstavlja učestalu metriku koja se prati na društvenim mrežama, a označava procenat osoba koje su uradite određenu ciljnu radnju (npr. ispunile formular, zapratile neki nalog i sl).
24) Craiglist – Craiglist je popularna online prodavnica na kojoj korisnici prodaju različite artikle i usluge grudim osobama. Ova aplikacija i način prodaje je dovela do smanjenja oglašavanja putem novina u SAD-u.
25) Creative Commons – Creative Commons je neprofitabilna organizacija koja se posvetila pojednostavljivanju deljenja i nadogradnje ljudskih kreativnih dela između više osoba, u saglasnosti sa autorskim pravima. Obezbeđuje besplatne licence i druge pravne alatke za označavanje kreativnog rada nekog autora koji daje dozvolu drugima da dele, menjaju, koriste u komercijalne svrhe i u druge svrhe njegovo delo.
26) Crowdsourcing – Crowdsourcing je sličan outsorsingu i odnosi se na prikupljanju ideja ili sadržaja od jedne grupe ljudi, najčešće u online okruženju.
D
27) Delicious – Delicious je besplatan online bookmark servis koji daje svojim korisnicima mogućnost da sačuvaju adrese vebsajtova javno i privatno na mreži, kako bi mogli da im pristupe sa bilo kog uređaja povezanog na internet i da mogu da ih dele sa prijateljima.
28) Digg – Digg je vebsajt društvenih vesti koji dozvoljava svojim korisnicima da objavljuju i glasaju za članke. Članci sa najviše glasova se objavljuju na naslovnoj stranici sajta i viđeni su od većine korisnika sajta.
29) Direct Message – Direct messages – direktne poruke, koje nazivaju i „DMs“ – su privatne konverzacije koje se odvijaju na Twitteru. Oba korisnika moraju da prate jedan drugog kako bi mogli da šalju ovaj vid poruka.
30) Disquis – Disquis je sistem za komentarisenje i alatka za moderaciju na vašem sajtu. Ovaj servis vam omogućava dodavanje menadžmenta zajednice i integraciju društvenih mreža na bilo koji sajt na bilo kojoj platformi.
E
31) Ebook – Ebook iliti eknjiga je elektronska verzija knjige. Doduše, većina eknjiga najčešće nisu dostupne u štampanoj verziji (ukoliko ih sami ne ištampate). Uglavnom se objavljuju u PDF formatu. Za marketing sektore, eknjige često služe za usmereno prikupljanje publike (lead generator) – ljudi da bi dobili svoju eknjigu moraju da ispune formular ili sl.
32) Employee Advocacy – Zaposleničko zastupanje pretstavlja čin zaposlenih koji koriste sopstvenu prisutnost na društvenim mrežama za povećavanje dosega (reach) kompanije i njenog sadržaja.
33) Endorsement – „Odobrenje“ na LinkedInu se odnosi na čin kada jedan korisnik LinkedIna vas prepozna po nekoj sposobnosti/veštini koju ste naveli na svom profilu i da vam javno priznanje da poznajete navedenu veštinu.
34) Engagement Rate – Stopa angažmana je učestala metrika na društenim mrežama koja opisuje količinu interakcije – lajkove, deljenje, komentare – koju dobije određeni sadržaj.
35) Eventbrite – Eventbrite je provajder za online događaje i prodaju ulaznica. Besplatan je ukoliko je i vaš događaj besplatan. Ako prodajete ulaznice za događaj, naplaćuje proviziju po ulaznici.
Nastaviće se...